ماموریت رفع محرومیت

شهروند| مقصد نخستین سفر استانی حسن روحانی، سیستان‌وبلوچستان بود. رئیس‌جمهوری دیروز برای پیگیری مصوبات سفرهای قبلی به سیستان‌وبلوچستان سفر کرد و در نشستی صمیمانه، ایجاد منطقه آزاد سیستان را یک تحول بزرگ تجاری و اشتغال در این سرزمین برآورد کرد. در سفر قبلی روحانی به سیستان‌وبلوچستان که فروردین‌ماه ‌سال 93 بود، ایجاد منطقه آزاد سیستان به تصویب رسید و حالا رئیس‌جمهوری در سفر دیروز خود از مجلس خواست که ایجاد منطقه آزاد سیستان را به تصویب برساند.
رئیس‌جمهوری درحالی نخستین سفر خود در دولت دوازدهم را به سیستان‌وبلوچستان انجام داده که در جلسه هیأت‌وزیران، ۲۴ طرح و پروژه مهم به ارزش‌ هزار و سی و هشت‌میلیارد تومان اجرایی شود.
رئیس‌جمهوری، افتتاح فاز نخست طرح توسعه بندر شهیدبهشتی چابهار را مهمترین هدف در نخستین سفر دولت دوازدهم به سیستان‌وبلوچستان دانسته و در جمع مردم زابل گفت: قول من به مردم زابل در سفر ‌سال ۹۳ این بود که بتوانیم ۴۶‌هزار هکتار زمین را با کشاورزی مدرن آباد کرده و در اختیار مردم قرار دهیم که از این ۴۶‌هزار هکتار ۱۰‌هزار هکتارش آماده است و از لحاظ برق‌رسانی در همین ایام ۱۵۰۰ هکتار برق‌رسانی خواهد شد و کارش را آغاز خواهد کرد.
آن‌طور که روحانی وعده داد تا پایان ‌سال، ۱۰‌هزار هکتار زمین فعال خواهد شد و بقیه طرح هم در ‌سال ۹۷ و اوایل ‌سال ۹۸ فعال خواهد شد تا تحولی بزرگ در کشاورزی منطقه آغاز شود.


بودجه عمرانی سیستان‌وبلوچستان  
دو و نیم برابر شده است
نکته دیگری که روحانی به آن اشاره کرد، این بود که بودجه عمرانی دولت یازدهم نسبت به چهار‌سال قبل، دو و نیم برابر شده است. او گفت: سیستان‌وبلوچستان سرزمین پهلوانان و دلاوران، سرزمینی است که توسعه شرق ایران از آن آغاز خواهد شد و دولت یازدهم همه تلاش خود را بر این قرار داد که کمبودهای انباشته تاریخی را تا حدی جبران کند.
رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که مقدار بودجه عمرانی دولت یازدهم برای سیستان‌وبلوچستان دو و نیم برابر ۴‌سال قبل بود، این موضوع را نشان‌دهنده آن دانست که دولت از همه توان خود برای توسعه این استان استفاده کرده اما نیاز استان بسیار بیشتر است.
روحانی گفت که به رحمانی‌فضلی، وزیر کشور تأکید می‌کند که همه توان خود را برای توسعه بازارچه‌های مرزی به کار گیرد.
مشعل گاز سیستان روشن شد، دل مردم نیز هم
«من در‌ سال 93 وقتی در زاهدان به مردم قول دادم که لوله گاز را در دولت یازدهم به زاهدان خواهیم رساند و مشعل آن روشن خواهد شد، برخی از دوستان تعجب کردند و به من گفتند کار سختی است و ممکن است اجرایی و عملیاتی نشود.»
رئیس‌جمهوری ادامه داد: وقتی من در دولت یازدهم به زاهدان آمدم و مشعل گاز روشن شد، معلوم بود که دل همه مردم روشن شده است. من به بانک مرکزی و بانک‌ها دستور دادم که هرخانه‌ای که در زاهدان می‌خواهد لوله‌کشی گاز داشته باشد، دو‌میلیون وام در اختیارش گذاشته شود تا این کار با سرعت بیشتری انجام شود.
رئیس‌جمهوری با اشاره به گازرسانی به زابل گفت: لوله‌کشی از زاهدان به زابل به ‌زودی آغاز می‌شود؛ لوله گازی هم که در نظر گرفتیم، بیش از نیاز مردم است. به‌طور موقت از مهرماه‌ سال آینده گاز به زابل خواهد رسید. همزمان با لوله‌کشی، ما از طریق CNG، گاز را به زابل خواهیم رساند.
بودجه عمرانی سیستان‌وبلوچستان
4 برابر شد
به گفته روحانی، مقدار بودجه عمرانی دولت یازدهم برای سیستان‌وبلوچستان دو و نیم برابر ۴‌سال قبل بود. این نشان می‌دهد ما از همه توان خود برای توسعه استان استفاده کرده‌ایم اما نیاز استان بسیار بیشتر است. در این سفر در جلسه وزرا مقرر شد، ۲۴ طرح و پروژه مهم به ارزش‌ هزار و سی و هشت‌میلیارد تومان اجرایی شود.
1500‌هزار زمین را برق‌رسانی خواهیم کرد
ایجاد منطقه سیستان تحول بزرگ اشتغال و اقتصادی در این منطقه به وجود خواهد آورد. رئیس‌جمهوری اظهار داشت: قول من به مردم زابل در سفر‌ سال ۹۳ این بود که بتوانیم ۴۶‌هزار هکتار زمین را با کشاورزی مدرن آباد کرده و در اختیار مردم قرار دهیم. از این ۴۶‌هزار هکتار ۱۰‌هزار هکتارش آماده است از لحاظ برق‌رسانی در همین ایام ۱۵۰۰ هکتار برق‌رسانی خواهد شد و کارش را آغاز خواهد کرد. ان‌شاءالله تا پایان‌ سال ۱۰‌هزار هکتار زمین فعال خواهد شد، بقیه طرح هم در ‌سال ۹۷ و اوایل‌ سال ۹۸ فعال خواهد شد تا تحولی بزرگ در کشاورزی منطقه آغاز شود، خوشحالم این قول درحال اجراست.
توسعه چابهار ادامه خواهد داشت
روحانی با اشاره به بندر چابهار گفت: بزرگترین بندر تجاری و تنها بندر اقیانوسی ایران در آینده، بندر چابهار خواهد بود. بندر چابهار باید سیستان‌وبلوچستان را به آسیای مرکزی و افغانستان متصل کند. ما خوشحال هستیم که محموله‌های گندم برای افغانستان از طریق بندر چابهار به دست مردم این کشور رسیده است و این طرح ادامه خواهد یافت.
رئیس‌جمهوری گفت: افتتاح این بندر، توسعه جدیدی برای کل استان سیستان‌وبلوچستان خواهد بود. آنچه فردا افتتاح می‌شود، ظرفیت 8.5‌میلیون تن دارد که البته فازهای بعد هم ادامه خواهد داشت.
راه‌آهن چابهار به زاهدان، 4‌هزار‌ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
او با اشاره به افتتاح طرح راه‌آهن گفت: این راه‌آهن چابهار را به زاهدان و همچنین از زاهدان در آینده به بیرجند و مشهد متصل خواهد کرد؛ این کار شروع شده است، اما اجرای راه‌آهن چابهار به زاهدان، 4‌هزار‌ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که ما این کار را آغاز کرده‌ایم و با سرمایه داخلی یا خارجی، این طرح را تکمیل خواهیم کرد.
حقابه استان در دست پیگیری است
روحانی با اشاره به مسأله تأمین آب در استان سیستان‌وبلوچستان افزود: طبق قرارداد با دولت افغانستان، استفاده کامل از رود هیرمند و حقابه‌ هامون از کشور همسایه افغانستان باید اجرایی شود. در تمام ملاقات‌ها برای آن‌که یک قرارداد بلندمدت جامع میان ایران و افغانستان امضا شود، مشغول دنبال کردن این قرارداد هستیم.
رئیس‌جمهوری گفت: دولت همه توان خود را در این زمینه به کار خواهد گرفت تا مردم این سرزمین بتوانند از آنچه حق قانونی آنهاست، استفاده و بهره‌برداری کنند. تلاش ما این است که روابطمان با افغانستان، پاکستان و عمان از همیشه بهتر باشد و امروز رابطه‌مان با این سه کشور از هر زمان دیگر بهتر است.
ما نمی‌خواهیم از جهان فاصله بگیریم
علاقه‌مندیم با تمام کشورهای منطقه رابطه‌ای برادرانه داشته باشیم. اگر بعضی از ما فاصله گرفته‌اند، تقصیر خود آنهاست و ما خواهان فاصله نبوده‌ایم.
روحانی اضافه کرد: ما نمی‌خواهیم که رابطه‌مان با کشورهای اسلامی، دوستانه و برادرانه نباشد و نمی‌خواهیم که بین ایران، کشورهای همسایه و دنیای عرب فاصله باشد.
روحانی گفت: برخی از کشور‌ها اگر در درون خودشان شاهزادگان دارند، دیگر دست ما نیست. اگر برخی کشورها سال‌ها به داعش کمک کردند که در منطقه نفوذ داشته باشند و امروز پایه‌های داعش فروریخته، تقصیر ما نیست.
این‌جا باید سرزمین گردشگری باشد
رئیس‌جمهوری گفت: این استان گردشگری است، زابل سرزمین تاریخی، چابهار سرزمین همیشه‌بهار است. این‌جا باید سرزمین گردشگری باشد. از طریق منطقه آزاد بازارچه‌های مرزی گاز و بنادر این منطقه را فعال خواهیم کرد.
کاهش چشمگیر قیمت نفت، خدمات دولت را تحت‌تأثیر قرار داد
«دولت یازدهم به خدمات بیشتر امیدوارتر بود، اما ما در اواسط ‌سال 93 با کاهش چشمگیر قیمت نفت مواجه شدیم.» حسن روحانی که در جلسه توسعه سرمایه‌گذاری سیستان‌وبلوچستان با حضور منتخبان گروه‌های مختلف این استان سخن می‌گفت، افزود: در شرایط سال‌های اخیر و کاهش شدید قیمت نفت، کشورهای منطقه از ذخایر خود برمی‌داشتند، درحالی‌که ما در کشور به صندوق توسعه واریز می‌کردیم. به گفته او، با شرایطی که داریم و معضلاتی که در منطقه وجود دارد، مسیر ما مسیر سختی است، اما روند حرکت رضایت‌بخش است.
در سیستان‌وبلوچستان کارآفرین زیاد داریم
روحانی روز گذشته گفت: درون‌زایی یعنی همه ما دولت و ملت باید در کنار یکدیگر برای شکوفایی اقتصادی ورود کنیم. ما در سیستان‌وبلوچستان کارآفرین زیاد داریم، اگر همه ما از سرمایه‌گذاران موجود حمایت کنیم با رشد سرمایه‌گذاری مواجه می‌شویم.
سعی داریم راه سرمایه‌گذار را تسهیل کنیم
ما در این دولت مانند دولت قبل تلاش داریم سرمایه‌گذار پول ارزان کسب کند، مسأله کاهش سود تسهیلات بانکی از برنامه‌های مهم دولت یازدهم و دوازدهم بوده و هست و در این راستا سود بازار بین بانکی از حدود 28 به 18‌درصد کاهش یافت.
او ادامه داد: باید بتوانیم ایرانیان خارج کشور را به داخل کشور جذب کنیم. ایرانیان خارج کشور سرمایه‌های زیادی دارند که باید آنها را جذب کنیم و در مرحله سوم جذب سرمایه‌گذاران و بانک‌های خارجی است. در 100 روز گذشته با 23.1‌میلیارد دلار قرارداد فاینانس موافقت شد.
روحانی گفت: تلاش داریم تا با این گام‌ها شاهد تحول بزرگی در زمینه اقتصادی در کشور باشیم. روند ما بر این مبناست که تورم را به صورت قبلی تک‌رقمی نگه داریم و رشد اقتصادی را با رشد بالای 5‌درصدی ادامه دهیم؛ اشتغال را ان‌شاءالله‌ سال‌به‌سال بیشتر کنیم و امید داریم تا پایان ‌سال 96 از متوسط سال‌های گذشته بیشتر باشد و در سال 97 حرکت بسیار خوبی در زمینه اشتغال داشته باشیم.